 |
www.administracja5.fora.pl Wydział Prawa i Administracji
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madalena
Dołączył: 24 Lut 2009
Posty: 93
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: KATOWICE
|
Wysłany: Wto 21:23, 15 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
MONIA napisał: | Ad. 18
Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw. |
no właśnie pytanie brzmi dlaczego? nie znalazłam odpowiedzi na to pytanie nigdzie
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pasta
Grupa 7
Dołączył: 03 Lut 2009
Posty: 51
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 22:37, 15 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
Wydaje się, że to można na logikę wziąć. Chodzi o to, że te wszystkie prawa i wolności są na tyle ważne i doniosłe, że można je ograniczać tylko w przypadku absolutnej konieczności. A przez ustawę dlatego, że jest w sumie najważniejszym po konstytucji aktem prawnym i najtrudniej ją uchwalić. Ogólnie pytanie dobre do lania wody. Przynajmniej według mnie.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madalena
Dołączył: 24 Lut 2009
Posty: 93
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: KATOWICE
|
Wysłany: Wto 23:11, 15 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
Pasta napisał: | Wydaje się, że to można na logikę wziąć. Chodzi o to, że te wszystkie prawa i wolności są na tyle ważne i doniosłe, że można je ograniczać tylko w przypadku absolutnej konieczności. A przez ustawę dlatego, że jest w sumie najważniejszym po konstytucji aktem prawnym i najtrudniej ją uchwalić. Ogólnie pytanie dobre do lania wody. Przynajmniej według mnie. |
pamiętaj tylko, że u prof nie ma lania wody, konkrety i tylko konkrety, dzięki za odp.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Biedroneczka
Dołączył: 18 Lut 2009
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 15:29, 16 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
moj @ [link widoczny dla zalogowanych] napisz beabetti co Ty bys potrzebowala
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
malinka
Dołączył: 09 Lut 2009
Posty: 30
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 17:18, 16 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
A na 9. i 23. pytanie ma ktoś z Was odpowiedź??
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
beabetti
Grupa 7
Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 17:26, 16 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
Biedroneczka - wysłałam Ci to co posiadam.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Martuska
Dołączył: 11 Lut 2009
Posty: 223
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Śro 19:28, 16 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
A opracowywał juz ktos 15,17,19,21?
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tracer
Dołączył: 18 Lis 2009
Posty: 75
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Śro 20:28, 16 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
15. Dwuwarstwowe pojmowania norm o prawach jednostki: jako publicznych praw podmiotowych oraz jako wytycznej działania dla całego systemu władz publicznych, wyrażającej określona wartość, której realizacja stanowi ogólny obowiązek wszystkich władz publicznych. Garlicki stwierdza, że prawo do informacji oznacza — jako publiczne prawo podmiotowe — konkretne uprawnienie przysługujące jednostce wobec władz publicznych, a czasem też wobec innych podmiotów, a jako prawo wolnościowe (obronne przed wszechmocą państwa) — „obowiązek powstrzymania się władz publicznych od działań utrudniających lub uniemożliwiających korzystanie z tej wolności". Prawo do informacji będzie „rodzić po stronic władz publicznych obowiązek podejmowania konkretnych działań umożliwiających realizacje tego prawa"".
21. Zasada równości w prawie oraz równości wobec prawa jest wyrażona w artykule 32 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, który stanowi, że wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Norma ta obrosła bogatym orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego.
Istota zasady równości wyraża się w nakazie podobnego (identycznego) traktowania podmiotów i sytuacji podobnych (identycznych). A contrario podmioty i sytuacje różniące się między sobą (odmienne) powinny być traktowane w sposób zróżnicowany (odmienny). Uznanie owej odmienności stanowi czynnik uzasadniający odmienność regulacji. Uznanie daleko posuniętej odrębności charakteru pracy określonego rodzaju w gronie różnego rodzaju innych prac może pociągnąć za sobą odmienność regulacji sytuacji osób taką pracę wykonujących. Rozstrzygnięcie tej kwestii, to jest uznanie potrzeby odstępstwa od zasady równości poprzez uregulowanie odmienne (faworyzujące lub dyskryminujące) od równościowej reguły leży w gestii władzy ustawodawczej świadomej kontroli jej rozstrzygnięć przez Trybunał Konstytucyjny pod kątem jej zgodności z artykułem 32 Konstytucji RP. Tak, więc uzasadnienie owej odmienności musi być wystarczająco mocne i przekonujące.
W świetle powyższego konstytucyjna zasada równości nie posiada bezwzględnego charakteru. Trzeba zatem zwrócić uwagę, że w żadnym wypadku nie oznacza to apriorycznie założonej wartości równości samej dla siebie. W konstytucyjnym ujęciu zasady równości mieści się wyraźnie wskazanie, że ustrojodawca nie wyklucza dopuszczalności ograniczenia równości, ale stan ten me może mieć znamion działania arbitralnego, a więc nie może naruszać granic wyznaczonych nie tylko w art. 32 ust. 1, ale także aksjologią konstytucji i całego systemu prawnego. W tej ostatniej kwestii należałoby się odwołać przede wszystkim do zasady godności oraz treści wynikających ze Wstępu do konstytucji. Warto też wyraźnie podkreślić, że polska regulacja zasady równości, podobnie, jak innych demokratycznych państw ma zdecydowane umocowanie we wspomnianych już wyżej regulacjach prawno - międzynarodowych. Odwołanie się do nich ma tym większe znaczenie, że stanowią one o międzynarodowych standardach demokratycznego państwa.
W obowiązującym prawie Rzeczypospolitej Polskiej można wskazać szereg przykładów odstępstw a konkretnie przykładów uprzywilejowania określonych grup społeczno - zawodowych. Takimi regulacjami są przykładowo objęci pracownicy służb mundurowych, istnieje też grupa społeczno - zawodowa nie płacąca podatków. Na tym tle regulacje dotyczące górników wpisują się w znacznie szersze spectrum regulacji stanowiących odstępstwo od konstytucyjnej zasady równości.
Natomiast rodzi się pytanie o uzasadnienie i zakres uprzywilejowania w odniesieniu do zasad określania wieku emerytalnego określonej grupy zawodowej. Kwestia wieku emerytalnego danej grupy zawodowej i zasady jego określania mają bardzo konkretny, szczegółowy charakter, stąd i poziom argumentacji musi zostać odpowiednio uszczegółowiony.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
gusia
Dołączył: 05 Lut 2009
Posty: 48
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Sosnowiec
|
Wysłany: Śro 21:52, 16 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
Wiecie moze co powinno być w 6 i 7 pytaniu ?
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MONIA
Dołączył: 07 Wrz 2009
Posty: 21
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 11:54, 17 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
Ad. 6
Prawa człowieka
- termin powstał w okresie Oświecenia;
- po raz pierwszy został użyty w 1776 r. w Bill of Rights Virginii; obejmował wówczas prawa jednostki pierwotne w stosunku do państwa i społeczeństwa;
- prawa przysługujące każdemu, bez względu na jego przynależność państwową czy pozycję społeczną;
- prawa zawarte w konstytucji danego państwa i przysługujące wszystkim jednostkom podlegającym jego jurysdykcji (również nie obywatelom);
Ks. Józef Tischner :
„Prawa człowieka wskazują na to, co się człowiekowi należy na mocy zasady sprawiedliwości. Z tej racji prawa te są nazywane prawami naturalnymi, wrodzonymi, niezbywalnymi (człowiek nie może z nich zrezygnować), nienaruszalnymi i zawsze i wszędzie ważnymi.”
Na 7 pytanie nie mam odpowiedzi. A ma ktoś na 23 odpowiedź?
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madalena
Dołączył: 24 Lut 2009
Posty: 93
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: KATOWICE
|
Wysłany: Czw 15:49, 17 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
7. Przedstaw różnice między prawem a wolnością
Prawa Wolności
korelatem praw jest podjęcie konkretnych działań przez państwo
korelatem wolności jest zaniechanie
w przypadku sporu jednostka winna wskazać swoje prawa
w przypadku sporu z organem państwowym to nie jednostka winna wskazać podstawę swej wolności czy też normę dopuszczającą określony jej zakres, ale organ państwa ma obowiązek ograniczając wolność jednostki powołać się na podstawę prawną swojego działania
jest określona granica zachowań, narzucone pewne sposoby zachowania które podlegają kontroli
możliwość wyboru sposobu postępowania, nie ma narzuconego sposobu zachowania – nie podlega kontroli
Prawa trzeba egzekwować Z wolności po prostu się korzysta
Ostatnio zmieniony przez madalena dnia Czw 15:52, 17 Cze 2010, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madalena
Dołączył: 24 Lut 2009
Posty: 93
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: KATOWICE
|
Wysłany: Czw 18:48, 17 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
23. Przedstaw krótko polską, hiszpańską i niemiecką metodę regulacji praw człowieka
Konstytucja hiszpańska – podobnie jak konstytucja RP zawiera egzemplifikację (katalog, wyliczenie) praw podstawowych i wolności publicznych, które ,na podstawie art. 53 Konstytucji Hiszpańskiej, są wykonywane na podstawie ustaw. Wprowadzone zostaje jednak dodatkowe rozwiązanie w postaci przewodnich zasad polityki społecznej i gospodarczej (to nie prawa i wolności ale zasady przewodnie). Tak jak w Polsce praw można dochodzić na podstawie ustaw
Konstytucja niemiecka – posługuje się klauzulą generalną „socjalnego państwa prawnego”. Przyczyną jest fakt, że pod pojęciem „socjalnego państwa prawnego” mieści się prowadzenie polityki socjalnej (społecznej); umożliwia społeczne działanie państwa. Klauzula daje możliwość elastycznego stosowania przyjętych rozwiązań, nie są bezpośrednio wyrażone, mogą być dostosowywane do realnej polityki państwa. To co polityczni przyjęte przez rząd może być w ramach klauzuli generalnej proponowane przez konkretne rządy. Jest związana zarówno z konkretną wizją jak i realnymi możliwościami realizacji programu. TK rozstrzyga, czy można dochodzić praw i kieruje polityką społeczną państwa, gwarantuje realną politykę. Plusy konstytucji niemieckiej: racjonalność i zachowanie normatywnego charakteru konstytucji. Praw można dochodzić na podstawie konstytucji.
praw i wolności, my jednak nie posługujemy się przewodnimi zasadami polityki społecznej i gospodarczej.
Praw dochodzić można na podstawie ustaw
Konstytucja RP – regulacja podobna do regulacji hiszpańskiej, konstytucja RP zawiera egzemplifikację w rozdziale 2. Polskie regulacje zawierają normy fikcyjne – TK rezygnuje z rozstrzygnięć o niekonstytucyjności norm z powodów finansowych.
odwołanie do godności zarówno w polskiej jaki w niemieckiej konstytucji przybiera formułę silniejszą, która polega na ty, że uznajemy nadrzędność godności człowieka w stosunku do ustawodawcy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madalena
Dołączył: 24 Lut 2009
Posty: 93
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: KATOWICE
|
Wysłany: Czw 18:49, 17 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
czy mogę prosić o wykładnię kantowskiej zasady poszanowania człowieczeństwa? nic z tego nie rozumiem
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madalena
Dołączył: 24 Lut 2009
Posty: 93
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: KATOWICE
|
Wysłany: Czw 18:51, 17 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
MONIA napisał: | Ad. 13
1) Prawnonaturalne źródło zasady godności – jest zatem niezależna od czy prawo pozytywne daje jej wyraz czy też nie; zyskuje w ten sposób rangę suprakonstytucyjną – wszelkie unormowania łącznie z konstytucyjnym muszą ją szanować i uwzględniać w sej regulacji, inaczej tracą przymiot legitymizmu
2) zasada godności jest nienaruszalna – nie można się jej zrzec, nie można jej znieść, ograniczyć czy zawiesić; przysługuje jednostce zawsze niezależnie od tego jak moralnie naganne jest jej zachowania; rolą państwa jest ochrona godności w stosunkach między ludźmi i władzami
3) godność przysługuje każdemu człowiekowi w jednakowym stopniu niezależnie od rasy, narodowości, płci, wykształcenia, wyznawanej religii – w tym sensie jest punktem wyjścia dla zasady równości
4) zasada godności człowieka nie można traktować w kategoriach jednego z wielu praw czy wolności jednostki; jest to ogólna wartość konstytucyjna – źródło, fundament i zasada całego porządku konstytucyjnego w sensie logicznym, ontologicznym i hermeneutycznym; zatem zasady systemu praw i wolności jednostki, poszczególne prawa i wolności winny być interpretowane na tle zasady godności i zawsze w celu jej realizacji
5) istota godności jest jej podmiotowość (autonomia) – prawa do postępowania zgodnie z własną wolą, wewnętrznego samookreślenia i kształtowania otoczenia (aspekt pozytywny) jednakże zawsze przez pryzmat (a zatem z uwzględnieniem)
autonomii (godności) innych ludzi; tym samym nie oznacza ona braku ograniczeń swobody postępowania
6) godność człowieka oznacza zakaz poddawania go takim sytuacjom czy takiemu traktowaniu, które mogą tę godność przekreślić (aspekt negatywny) |
13. Wymień elementy godności ludzkiej:
człowiek nie jest środkiem do celu ale celem samym w sobie,
powszechność (wszyscy mamy tę samą godność,
wolność (w różnych dziedzinach życia- w religii, w wyborze twórczości naukowej),
integralność (człowiek jako całość posiada godność- zarówno jego strona fizyczna jak i tez psychiczna stanowią integralną całość – jest godny szacunku),
nietykalność,
absolutny charakter („każdy byt ludzki ma zawartą w sobie godność”).
ja mam coś takiego, która wersja jest prawidłowa?
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|