Forum www.administracja5.fora.pl Strona Główna www.administracja5.fora.pl
Wydział Prawa i Administracji
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Prawo Administracyjne
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.administracja5.fora.pl Strona Główna -> Administracja - Wykłady
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ania
Grupa 1



Dołączył: 09 Lut 2009
Posty: 79
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 8:46, 13 Wrz 2009    Temat postu:

Z książki jednej, drugiej, z ustaw, z notatek... nie mogę sobie pozwolić, żeby jakieś pytanie mnie zaskoczyło. Mam niezaliczony, a tym samym niezdany POŚ.
Smile.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
@kalabuziaczek@




Dołączył: 13 Mar 2009
Posty: 835
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 9:50, 13 Wrz 2009    Temat postu:

książka mi sie wydaje wystarczy Wink były jakieś pytania inne Rolling Eyes
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Viki01




Dołączył: 11 Mar 2009
Posty: 124
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 14:57, 13 Wrz 2009    Temat postu:

a jakie byly pytania na terminie zerowym??? jesli sie powtarzaja to warto wiedziec Smile PAMIĘTA KTOS?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ania
Grupa 1



Dołączył: 09 Lut 2009
Posty: 79
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 16:52, 13 Wrz 2009    Temat postu:

"0"
1.Podmioty stosunku adm-pr
2.Czynności materialno techniczne adm
3.Akt administracyjny- utrata mocy obowiazującej
4.Jednostki pomocnicze gminy
5.Podmiotowy zakres uprawnień NIK - powtórzyło się.

"1"
1) Podstawowe różnice pomiędzy administracją prywatną, a publiczną
2) Władztwo zakładowe
3) NIK zakres podmiotowy i kryteria kontroli
4) Wadliwość istotna aktu adm.
5) Rada Gminy X podjela uchwale, ktora opodatkowala podwojnie wlascicieli domkow letniskowych. Czy wlascicielom tych domkow przysluguje ochrona sadowa, a jesli tak to w jakim trybie?

Mało było z ustaw pytań, myślę ,że na poprawce sobie to Profesor odbije Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
beabetti
Grupa 7



Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 18:50, 17 Wrz 2009    Temat postu:

Administracja publiczna jest szczególnym obszarem, który nazywamy administracją. Jest to służenie, organizowanie, zarządzanie, zespół zmierzający do określonego celu (działanie zorganizowane) Część administracji nakierowana jest na działanie zadań publicznych. Definicja negatywna: Wszystko co nie jest władzą ustawodawczą i sądowniczą, a mieści się we władzy wykonawczej , stanowi władzę publiczną (adm. Publiczna). Definicja pozytywna: o charakterze podmiotowym to jest czym zajmują się organy adm. publicznej , adm. działa dla celów publicznych , zaspokaja potrzeby o charakterze zbiorowym. Jest zmienna w czasie np. ochrona przyrody, środowiska( akty, ustawy) , jest to nowy cel publiczny. Władztwo administracyjne: Adm. Publiczna realizuje określone zadania państwa, które wyposaża adm. publiczną do stosowania pewnej władzy. Władz ta przejawia się w podejmowaniu decyzji, wydawaniu innych aktów powszechnie obowiązujących, a także środków egzekwujących czyli : - indywidualne rozstrzygnięcia w drodze decyzji administracyjnej ;- stanowienie aktów powszechnie obowiązujących;- prawo do wyegzekwowania należności w drodze egzekucji ( postępowanie egzekucyjne –władztwo egzekucyjne-przymusowe). Płaszczyzny związania adm. publicznej z prawem a)materialno-prawna, prawo materialne wyznacza granice ingerowania adm. publicznej w sferę praw i wolności jednostki, b) procesowa-odpowiedni proces postępowania zgodnie z prawem; c) ustrojowo-prawna przypisuje odpowiednie kompetencje organowi adm. publ. Cechy administracji publicznej a) kontrolowana przez podmiot zewnętrzny niezależny( sądy) które podejmują wyłącznie orzeczenia kasacyjne, nie merytoryczne. b) administracja działa z własnej inicjatywy wiąże się to z logiką obowiązku realizacji powierzonych zadań. c) ma charakter apolityczny, wykonuje zadania zapisane w ustawach. d) cecha bezosobowości polega na tym, że o działaniu administracji ma decydować prawo, a nie inne czynniki, w sposób obiektywny, bez wpływu kwestii politycznej ,rasowej czy etycznej. e) osoby zatrudnione w adm. są odpowiednio przygotowane, funkcjonowanie ma charakter stały. PRAWO ADMINISTRACYJNE Jest to prawo, które reguluje działanie organów adm. publicznej. Trzy wersje rozumienia prawa.: I Najszersza obejmuje te wszystkie normy ze względu na ich charakter, które będą regulowały działania organów adm. publicznej, są to wszystkie normy łącznie z prawem cywilnym. II Węższe obejmuje tylko normy prawa cywilnego. III Najwęższe ograniczają się tylko do tych norm, które przyznają adm publicznej uprawnienia władcze. Np. porozumienia między gminami( brak władztwa). Działanie o charakterze adm, to jest różnica między węższym a najszerszym zakresem prawa. Prawo adm to jest prawo, które służy obywatelowi przed działaniem org. Publicznej, daje możliwość szukania ochrony sądowej. FUNKCJE PRAWA ADMINISTR. I ADM PUBLICZNEJ -gestia( władcza) i – piecza ( opiekuńcza) . Funkcja reglamentacyjno- porządkowa( utożsamiana z funkcją władczą, policyjna, reglament, nadzorcza) Policyjna- zapobieganie zagrożeniom dla wartości, szczególnie cenionym(życie zdrowie) Reglamentacyjna- konieczność ochrony wartości cennych, podejmowanie działań przez jednostkę( potrzeby zezwolenia), Nadzorcza- chodzi o zabezpieczenie podstawowych wartości, dóbr. Przepisy prawa adm określają pewne wymogi, jakimi powinny być określone. Funkcja świadcząca- świadczenia rodzinne, dofinansowania, o charakterze powszechnym adresowane do każdego. Funkcja właścicielska - konieczność wykonywania tej funkcji, państwa posiada majątek, którym zarządza administracja. Funkcja organizatorska – wykonywanie zadań organizatorskich przez administrację, funkcja usługowa wobec innych funkcji. Funkcja regulacyjna – adm pełni funkcję regulatora na innych obszarach np. gospodarka, finanse. ZASADY OGÓLNE PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Zasada legalności oznacza, że organy adm publicznej maja czynić to na co im prawo pozwala, każde działanie organów adm publicznej musi opierać się wyraźnie na podst. Umocowaniu ustawowym stanowiącej legitymację dla adm publicznej , a niezawisły sąd staje się gwarantem tego, aby działania te miały takie umocowania. Normy upoważniające adm publicznej to kompetencyjne i zadaniowe. Adm publiczna może ingerować w sferę jednostki na podstawie ustaw niższej rangi, ale muszą mieć umocowanie ustawowe. Adm publiczna musi uznać naczelność aktów prawnych. Obowiązek wydawania ustaw na podstawie upoważnienia ustawowego i w granicach tego upoważnienia. Wymóg istnienia systemu kontroli legalności aktów prawotwórczych, kontrola sądowa legalności tych aktów. Organy adm publicznej stosując prawo muszą respektować przepisy prawa ustrojowego, procesowego i materialnego. Zasady legalności mają gwarancje formalne( hierarchia aktów powszechnie obowiązujących), materialne wiążą się z pewnymi wartościami, którym musi odpowiadać prawo. Zasada równości : równość w procesie stosowania prawa (formalna) oznacza, że organy adm publicznej nie mogą tworzyć sytuacji uprzywilejowanej wobec podmiotu, ani go dyskryminować. Zasada proporcjonalności to zasada prawa wspólnotowego, wiąże się z dylematem, że adm publiczna musi dbać o interes konkretnej jednostki jak i interes publiczny. Zasada ta, mówi że organ adm publicznej powinien tak działać, że środek który podejmuje powinien być tak proporcjonalny do celów jakie zamierza osiągnąć. Nakaz konieczności oznacza dla adm publicznej obowiązek ograniczenia ingerencji do minimum. Nakaz przydatności – adm powinna podejmować takie środki , które są zdalne do realizacji określonego celu. Nakaz proporcjonalności – dostosowanie intensywności środka do celu jaki adm chce osiągnąć. Zasada jawności działań publicznych. Dostęp do informacji, dokumentów, posiedzeń. Zasada prawa do sądu cztery konsekwencje tej zasady: - zagwarantowanie jednostce w każdym przypadku dostępu do sądu, - organ, który będzie naszą sprawę załatwiał musi mieć cechy sądu niezawisłego i niezależnego, - właściwy przebieg postępowania sądowego,- szybkie i skuteczne wykonywanie orzeczeń sądowych. ŻRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO a) powszechnie obowiązującego , b) wewnętrznego, c) orzecznictwo sądowe. Źródła prawa admin.- źródła poznania prawa- to z czego można dowiedzieć się, jaka jest treść norm prawnych: organy publikacyjne(Dziennik Ustaw, Dziennik Urzędowy RP, Monitor Polski, Wojewódzkie dzienniki urzędowe); źródła powstania prawa: forma w której normy prawne powstają i są ogłaszane(ustawa, rozporządzenie itd.)Podział źródeł prawa adm.: 1. a)stanowione przez centralne organy państwa, b) stanowione przez organy terenowe; 2. a)źródła prawa powszechnie obowiązującego(akty zawierające generalne i abstrakcyjne normy które tworzą, zmieniają lub uchylają prawa i obowiązki obywateli i osób prawnych, b)źródła prawa wewnętrznego- regulują tylko stosunki wewnątrz samego aparatu adm. pub. Źródła stanowione przez centralne organy państwowe: konstytucja(jest najwyższym prawem RP, a jej przepisy stosuje się bezpośrednio, chyba że sama stanowi inaczej; dla prawa adm. istotne znaczenie mają przepisy zawarte w I rozdziale(Podstawowe zasady ustroju państwa), II(wolności, prawa i obowiązki człowieka i obywatela), III(Źródła prawa), VI(Rada Min. i administracja rządowa), VII(Samorząd terytorialny), IX(Organy kontroli państwowej i ochrony prawa), szczególne znaczenie ma art.2 (demokratyczne państwo prawne i zasady sprawiedliwości społ) oraz art.7 (organy władzy pub. działają na podstawie i w granicach prawa); ustawa – admin pub może tylko wtedy legalnie działać o ile jej działanie znajduje podstawy i uzasadnienie w obowiązujących ustawach: zasada nadrzędności ustawy w systemie prawa, zasada wyłącznej materii ustawowej.) akty normatywne z mocą ustawy- instytucja rozporządzeń z mocą ustawy może pojawić się tylko w stanie nadzwyczajnym, czyli w czasie stanu wojennego(art.234 konst: Jeżeli w czasie stanu wojennego Sejm nie może zebrać się na posiedzenie Prezydent na wniosek RM wydaje rozporządzenia z mocą ustawy); umowy międzynarodowe( konstytucja zalicza ratyfikowane umowy międzynarodowe do źródeł prawa powszechnie obowiązującego. Ratyfikacja umów międzynarodowych należy do Prezydenta i czasami wymaga zgody wyrażonej w ustawie. Umowa międzynar. Ratyfikowana za zgodą ustawową ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową. Umowy nie wymagające ratyfikacji podlegają zatwierdzeniu przez RM); rozporządzenia(rozp. jest źródłem prawa, będącym jednocześnie formą działania admin. Rozp. są aktami normatywnymi wydawanymi przez organy władzy wykonawczej, na podstawie upoważnień ustawowych, o charakterze specjalnym lub generalnym. Stanowią przejaw prawodawstwa delegowanego. Nie ma zastępować ustawy lecz ją odciążyć od szczegółów technicznych; Odgraniczenie rozporządzeń od aktów pokrewnych: organy uprawnione do wydawania rozp. mogą wydawać uchwały i zarządzenia. Rozp. jest właściwą formą stanowienia prawa powszechnie obowiązującego, a uchwała i zarządzenie normatywne- prawa wewnętrznego. Rozp. różni się od przepisów stanowionych przez organy samorządu terytorialnego tym, że pochodzi od podmiotów zorganizowanych według innej zasady organizacji apartu państwowego; Podmioty uprawnione do wydawania rozp.:Prezydent, RM, Prezes RM, minister, przewodniczący komitetu wchodzącego w skład RM, KRRiTV; Upoważnienie do wydania rozp: ma być szczegółowo zawarte w ustawie, a rozporządzenie wydanie na podstawie tego upoważnienia ma służyć wykonaniu ustawy; szczegółowość polega na tym że powinno ono określać organ właściwy do wydania rozporządzenia, zakres spraw przekazanych do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści aktu. Zakaz subdelegacji – organ uprawniony do wydania rozp. nie może przekazać tego uprawnienia innemu organowi. Upoważnienie może być: obligatoryjne lub fakultatywne.; utrata mocy obowiązującej rozp.: jeżeli było na czas określony to po upływie tego czasu, jeżeli zostało wyraźnie uchylone, gdy przestała obowiązywać ustawa zawierająca upoważnienie.; kontrola legalności: kontrola wewnątrz administracyjna(sprawuje RM, która na wniosek RM może uchylić rozp. ministra; kryterium kontroli: legalność jak i celowość), sądowa(wszystkie rozp. mogą być poddane kontroli abstrakcyjnej TK, orzeczenia TK mają moc powszechnie obowiązującą i są ostateczne); pozostałe akty wydawane przez organy centralne: akty normatywne są wydawane zarówno przez centralne, konstytucyjne organy państwa, jak i inne organy państwowe nie wymienione w konstytucji, co powoduje katalog aktów prawa wewnętrznego zawarty w konstytucji nie jest zamknięty. Uchwały RM i zarządzenia Prezydenta, premiera i ministrów: mają charakter wewnętrzny i obowiązują tylko jednostki organizacyjne podlegające organowi wydającemu, są wydawane na podstawie ustaw i podlegają kontroli co do ich zgodności z prawem. Uchwały RM mogą mieć charakter normatywny albo indywidualny. Terenowe źródła prawa- akty prawa miejscowego to przepisy prawne powszechnie obowiązujące na oznaczonej części terytorium państwa, a nie na całym jego obszarze, i tylko wtedy gdy wydawane są przez organy samorządu terytorialnego lub terenowe org. adm. rządowej. Powszechne obowiązywanie to prawna możliwość regulowania postępowania wszystkich kategorii adresatów(obywateli, organów). Klasyfikacja terenowych przepisów prawa: 1)przepisy wydawane przez org. sam. teryt., wydawane przez org adm. rządowej; 2) przepisy mające charakter samoistnych norm w ramach upoważnień ustawowych, przepisy wykonawcze Podstawy prawne aktów prawa miejscowego- konstytucja zalicza akty prawa miejscowego do źródeł prawa powszechnie obowiązującego na obszarze działania organów, które je ustanowiły. Org. sam. teryt. oraz teren. org .adm. rządowej, na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie. Akty regulujące: o adm. rządowej w województwie, o samorządzie województwa, o samorządzie powiatowym, o samorządzie gminnym. Rodzaje aktów prawa miejscowego: akty zawierające statuty, zawierające przepisy wykonawcze, przepisy porządkowe. Statuty: województwa(określa ustrój woj. jako jednostki sam. ter. Uchwalany przez sejmik wojewódzki w uzgodnieniu z Prezesem RM, powinien regulować sprawy zasadnicze dla ustroju woj.), powiatu(stanowi o ustroju powiatu, minister właściwy do spraw adm. określa wzorcowy statut powiatu, statut wzorcowy jest tylko pomocą przy tworzeniu statutów powiatów, uchwalenie statutu powiatu należy do rady powiatu, obligatoryjnie reguluje: org wewnętrzną, tryb pracy rady, zasady tworzenia klubów radnych i org wew oraz tryb pracy zarządu powiatu), gminy(stanowi o ustroju gminy, zawiera: wew ustrój gminy oraz jednostek pomocniczych, org urzędów i instytucji gminnych, zasady zarządu mieniem gminy, zasady i tryb korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej; uchwalenie statutu należy do rady gminy); Charakter prawny statutów: statuty różnią się od rozporządzeń tym że nie pochodzą od organów państwowych lecz od prawnie samodzielnych podmiotów, uprawnienie do wydawania statutów jest oparte na generalnym upoważnieniu ustawowym; Akty wykonawcze- jednostki sam teryt, wojewodowie oraz organy rządowej adm niezespolonej mogą wydawać akty prawa miejscowego na podstawie i w granicach uprawnień zawartych w ustawach. Upoważnienie ustawowe do wydania wykonawczego aktu powinno określać organ właściwy do jego wydania i zakres spraw przekazanych do uregulowania; Przepisy porządkowe- mogą być wydawane na podstawie generalnego upoważnienia zawartego w ustawach: o adm rządowej w woj., o samorządzie powiatowym i o samorządzie gminnym. Pp mogą być wydawane tylko w zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących. Wojewoda wydaje pp w formie rozporządzeń porządkowych. Rada powiatu stanowi pp w formie uchwały, zarząd powiatu może wydawać pp w przypadkach nie cierpiących zwłoki, podlegają wtedy zatwierdzeniu na najbliższej sesji rady powiatu. Gminne pp ustanawia rada gminy w formie uchwały, zarząd tak samo jak przy powiecie. Pp nie mogą być wydawane. Jeżeli daną materią uregulowano w przepisach jednostki wyższej to niższa nie już nie może. Ustawy upoważniające do wydawania pp uzależniają wydawanie takich przepisów do ich niezbędnonści do ochrony dóbr wymienionych w przepisach tych ustaw(wojewoda: dla ochrony życia, zdrowia lub mienia oraz dla zapewnienia bezpieczeństwa porządku i spokoju publicznego; rada powiatu:. dla ochrony życia, zdrowia lub mienia obywateli, ochrony środowiska lub dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego o ile przyczyny te występują na obszarze więcej niż jednej gminy; rada gminy: dla ochrony życia lub zdrowia, dla zapewnienia porządku spokoju i bezpieczeństwa publicznego. Oprócz tego pp mogą wydawać też: dyrektorzy urzędów morskich, okręgowi inspektorzy rybołówstwa morskiego. Pp mogą przewidywać za ich naruszenie karę grzywny. Nadzór nad stanowieniem aktów prawa miejscowego- nadzór polega na wykonywaniu, przez organy nadzoru, czynności kontrolnych oraz podejmowaniu czynności prawnych umożliwiających korygowanie działań nieprawidłowych i wadliwych. Działalność sam teryt podlega ochronie sądowej. Nadzór na aktami prawa miejscowego stanowionymi przez wojewodę oraz organy adm rządowej niezespolonej sprawuje Prezes RM, który uchyla w trybie nadzoru akty prawa miejscowego ustanowione przez wymienione organy, gdy są niezgodne z ustawami. Prezes RM ma uprawnienia do uchylenia aktu prawa miejsc. z powodu niezgodności takiego aktu z polityką rządu lub naruszenia zasad rzetelności i gospodarności. Każdy czyj interes prawny został naruszony przepisem aktu prawa miejscowego wydanym w sprawie z zakresu adm publicznej może, po bezskutecznym wezwaniu organu do usunięcia naruszenia, zaskarżyć przepis do sądu adm. NSA stwierdza nieważność tego aktu w całości lub w części. Nie stwierdza się nieważności aktu prawa miejscowego po upływie 1 roku od dnia jego wydania. Utrata mocy obowiązującej: w wyniku wyroku NSA, po uchyleniu przez Prezesa RM, powiatowe i gminne pp wydane przez zarząd jeżeli nie zostały zatwierdzone przez radę, w skutek upływu czasu, uchylenie przez inny akt, w przypadku uchylenia ustawy zawierającej upoważnienie do jego wydania. Swoista źródła prawa- akty wewnętrzne: mogą zawierać normy prawne i bardzo często takie zawierają. Adresatem akt wew są podporządkowane organowi wydającemu akt jednostki org. oraz pracownicy tych jednostek. Źródłami prawa wew mogą być uchwały organów kolegialnych i zarządzenia organów monokratycznych, noszą różne nazwy: regulamin, instrukcja, pismo okólne, itd. Cechą charakterystyczną jest szczególny krąg adresatów. Aktami tymi nie można regulować praw i obowiązków obywateli, osób prawnych i ich organizacji. Akty wew wydawane są na podstawie przepisów kompetencyjnych bądź na podstawie szczegółowych upoważnień ustawowych. Akty wew poddawane są kontroli organu nadzorującego daną jednostką org. Akty wew nie muszą być publikowane w organach publikacyjnych, wystarczy że dotrą do wiadomości ich adresatów. Akty planowania- akty które nie w pełni odpowiadają przyjętemu powszechnie określeniu aktu normatywnego. Mogą mieć charakter: informacyjny(zawierają pewne dane bądź prognozy), imperatywny(wiążą prawnie adresatów) i oddziaływujące(mogą ustanawiać pewne bodźce do określonego zachowania się). Plan zagospodarowania przestrzennego- odznacz się cechą generalności i konkretności, jest przepisem gminnym. Normy techniczne- są w stosunkach międzynarodowych, w dziedzinie przewozów kolejowych, morskich i lotniczych. Mają szczególne znaczenie w ochronie środowiska. Polskie Normy: określają wymagania dotyczące bezpieczeństwa pracy, ochrony zdrowia i życia, podstawowych cech jakościowych wyrobów, itd.; Są one ustanawiane przez Polski Komitet Normalizacyjny; Zwyczaj i orzecznictwo- prawo zwyczajowe powstaje przez długotrwałe i jednolite stosowanie oraz przekonanie zainteresowanych, że to stosowanie jest prawnie nakazane. Nie jest ono źródłem prawa adm. Zwyczaj ma znaczenie prawne jedynie gdy przepisy do nich odsyłają. Orzecznictwo- zarówno orzeczenia org adm jak i orzeczenia sądowe nie są źródłami prawa adm, ma ono znaczenie dla wykładni przepisów. Ocena prawna wyrażona w orzeczeniu NSA wiąże ten sąd oraz organ adm w danej sprawie. Ogłaszanie aktów prawnych: Rodzaje dzienników urzędowych: Dziennik Ustaw RP, Dziennik Urzędowy RP „Monitor Polski”, „Monitor Polski B”, dzienniki urzędowe ministrów kierujących działami admin rządowej, dzienniki urzędowe urzędów centralnych, wojewódzkie dzienniki urzędowe. Zasady ogłaszania aktów: ogłoszenie aktu normatywnego w dzienniku urzędowym jest obowiązkowe, akty ogłasza się niezwłocznie, wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia. Przepisy porządkowe wchodzą w życie po upływie 3 dni od dnia ich ogłoszenia. Akty podlegające ogłaszaniu: 1)Dziennik Ustaw: Konstytucja, ustawy, rozporządzenia z mocą ustawy, rozporządzenia, orzeczenia TK, niektóre uchwały RM. Formy działania administracji: organy adm pub mogą działać tylko w relacji do prawa. Działanie admin to nie tylko wydawanie aktów adm dotyczących spraw indywidualnych, bądź podejmowanie innych czynności prawnych, ale też inne formy aktywności, jak np. działania faktyczne, które muszą być oparte na prawie, kontrolowane i niekiedy mogą rodzić pewne skutki prawne. Podział: 1)czynności prawne(objawienie woli organu adm w celu wywołania określonych skutków prawnych) a)gdy admin działa władczo to mamy do czynienia z czynnościami administracyjno prawnymi, b)gdy admin nie działa władczo lecz posługuje się czynnościami prawa cywilnego, 2)inne działania adm, nie polegające na wydawaniu aktów prawnych, nie będące czynnościami prawnymi: a)działania społeczno-organizatorski(polegają na organizowaniu wszelkiego rodzaju akcji społecznych), b)działania faktyczne zwane czynnościami materialno-technicznymi(prowadzenie różnych rejestrów, ewidencji, kartotek, sporządzanie maszynopisów), c)zwykłe poświadczenia(poświadczenie jest aktem stwierdzającym tylko istnienie określonego stanu faktycznego lub stanu prawnego) Czynności administracyjno prawne: podział: 1. a)akty zewnętrzne(mogą być skierowane do wszystkich obywateli, b)akty wewnętrzne(skierowane do podmiotów pozostających w stosunku podporządkowania); 2.czynności adm: a)akty generalne(w układzie zewnętrznym to: rozporządzenia, a w układzie wew: instrukcje, w układzie zakładowym: regulaminy),b)indywidualne(w układzie zew: decyzje administracyjne, w układzie wew: polecenia, w układzie zakładowym: polecenia zakładowe dla użytkowników) 3. ze względu na adresatów: a)akty generalne(rozporządzenia), b)akty planowania, c) akty tworzące sytuacje prawne dla obywateli(np.: prawo korzystania z urządzeń publicznych, ustalenie zakazu kąpieli), d)akty tworzące uprawnienia lub obowiązek dla oznaczonego adresata, e)akty egzekucyjne. Akt administracyjny: aktem adm jest władcze działanie prawne organu adm. skierowane na wywołanie konkretnych, indywidualnie oznaczonych skutków pranych. Postawą aktu adm jest przepis prawny. Cechy: musi pochodzić od organu uprawnionego, musi mieć podstawę prawną, musi spełniać inne warunki przewidziane przez prawo. Cel: wywołanie skutków prawnych(akt ten tworzy, zmienia lub znosi prawa i obowiązki bądź ustala je w sposób wiążący albo uznaje stan prawny pewnej rzeczy. Akt adm. jest działaniem jednostronnym i władczym. Podział aktów adm: 1) akt deklaratoryjny(stwierdza że pewien stosunek prawny zaistniał, akt deklaratoryjny nie tworzy obowiązków czy uprawnień; stwierdza on że zaszły wszystkie przesłanki warunkujące nabycie prawa, dopiero od chwili wydania takiego aktu można skutecznie powoływać się na swoje prawo), akt konstytutywny(ma charakter twórczy, tworzy, zmienia lub znosi stosunek prawny, a skutek prawny aktu następuje nie z mocy ustawy ale z mocy aktu adm; 2) akty formalne(wymagają szczególnej formy), nieformalne; 3) akty zewnętrzne, wewnętrzne; 4)akty pozytywne(w całości uwzględniają żądanie adresata), akty negatywne(nie uwzględniają choćby w części żądania strony i nakładające na stronę obowiązek prawny); 5)akty jednostronne(wydawane są niezależnie od woli adresata aktu), dwustronne(wydaje się za zgodą adresata); 6) akty nakazujące, kształtujące i ustalające; 7) akty które wywierają skutki prawne w sferze prawa cywilnego bezpośrednio bądź pośrednio; 8)akty związane(organ musi wydać akt określonej treści), uznaniowe(organ ma dowolność w wydawaniu aktów i określaniu ich treści), Różnica między aktem adm a aktem normatywnym Akt normatywny jest to akt któremu służy przymiot powszechnego obowiązywania, który w przeciwieństwie do aktu administracyjnego nie jest skierowany do konkretnego adresata lecz do generalnego i nie wywołuje konkretnie i indywidualnie oznaczonych skutków, ale tworzy uprawnienia i skutki o charakterze abstrakcyjnym. Akt adm jest zawsze wydawany w oparciu o akt normatywny. Różnica sprowadza się także do organów wydających akt, bowiem co do zasady akty normatywne wydawane SA przez organy centralne i naczelne, a akty administracyjne w zupełnie odmiennym trybie przez upoważnione do tego organy administracji. Akt adm a wyrok sądowy: akt adm jest podobnie jak wyrok, aktem stosowania prawa, ponieważ określa co w konkretnym przypadku jest prawem. Różnice: akt adm jest skierowany na przyszłość, wyrok rozstrzyga spór w sposób wiążący; sąd rozstrzyga bezstronnie, organ adm rozstrzyga w drodze aktu adm o powierzonej mu sprawie adm i jest jednocześnie rozstrzygającym i jedną ze stron; sąd działa na wniosek, organ adm może działać z urzędu. Prawidłowość aktu adm: akt adm jest prawidłowy jeżeli odpowiada wszelkim przesłankom stawianym mu przez porządek prawny. Jest prawidłowy: gdy został wydany przez właściwy organ, zgodnie z przepisami prawa formalnego i treściowo zgodny z obowiązującym prawem. Wadliwość aktu adm: nieistotne(akt nią dotknięty jest wiążący i ważny, może być co najwyżej sprostowany), istotna(wady powodujące wzruszalność aktu, mogą powodować uchylenie lub zmianą aktu), powodująca nieważność aktu(szczególnie ciężkie wady, powodujące że akt nie rodzi skutków prawnych). Kto ocenia czy akt adm jest ważny: domniemanie ważności aktu adm. Trwałość aktu adm(prawomocność): prawomocność formalne(niezaskarżalność aktu adm zwykłymi środkami prawnymi), materialna(akt adm nie może być zmieniony ani zniesiony zarówno na wniosek strony ani też przez organ z urzędu, aktem równorzędnym, wiąże zarówno strony jak i organy). Sposoby zmiany aktów prawomocnych: przez akt wyższej rangi, w razie zmiany stanu faktycznego, wywłaszczenie prawa(naczelny organ administracji państwowej, również wojewoda, może uchylić lub zmienić w niezbędnym zakresie każdą decyzję ostateczną, jeżeli w inny sposób nie można usunąć stanu zagrażającego życiu lub zdrowiu ludzkiemu albo zapobiec poważnym szkodom dla gospodarki lub dla ważnych interesów państwa. Klauzule dodatkowe: akt adm może być zaopatrzony w pewne klauzule dodatkowe jeśli prawo na to zezwala, mogą mieć znaczenie dla okresu obowiązywania aktu bądź utraty mocy obow(oznaczenie okresu obow aktu, warunek zawieszający i rozwiązujący, zlecenie(akt adm może zobowiązywać adresata do określonego działania, znoszenia lub zaniechania, jest to dodatkowy obowiązek adresata, nie spełnienie zlecenia nie ma wpływu na skuteczność aktu głównego) Utrata mocy obowiązującej: zrzeczenie się prawa(przez strony aktu), zasadnicza zmiana okoliczności faktycznych, uchylenie przez właściwy organ, uchylenie przez ustawę, zmiana charakteru aktu, inne przyczyny przewidziane prawem. Nieważność aktu administracyjnego 156 KPA: 1. wydany został z naruszeniem przepisów,2 wydany został bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa,3. dotyczy sprawy już poprzednio rozstrzygniętej na podstawie innego aktu,4. skierowany został do osoby nie będącej stroną w sprawie, 5. był niewykonalny w dniu jego wydania, 6. w razie jego wykonania wywołałby czyn zagrożony karą, 7. zawiera wadę powodującą jego nieważność z mocy prawa.Uznanie administracyjne(swobodne uznanie)ustawodawca nie wiąże organu w zakresie orzekania w określonej sprawie. Instytucje zwolnienia organu z mocy prawa od związania ustawowego nazywano swobodnym uznaniem a obecnie mówi się o uznaniu administracyjnym. Uznanie administracyjne w ujęciu współczesnym. Administracja to wykonywanie ustaw, przy którym ważne są dwie instytucje, uznanie administracyjne i pojęcie nieokreślone. Gdy konkretna sytuacja prawna odpowiada stanowi przewidzianemu przez ustawę, to powinien nastąpić skutek prawny przewidziany przez ten akt, a dokładniej przez normę prawną w nim zawartą. Stosowanie prawa- wyjaśnienie i ustalenie stanu faktycznego, wykładnia i ustalenie stanu ustawowego, subsumcja, ustalenie skutku prawnego udowodnionego faktu. Prawidłowość stosowania ustawy podlega kontroli a zwłaszcza kontroli zewnętrznej, niezależnie od administracji czyli kontroli sądu. Pojęcie uznania administracyjnego. Uznanie istnieje gdy admin. dla urzeczywistnienia stanu prawnego może wybierać między różnymi rozwiązaniami, gdy norma prawna nie determinuje w sposób jednoznaczny skutku prawnego lecz pozostawia w sposób wyraźny dokonanie takiego wyboru organowi adm. Uznanie musi wynikać z normy prawnej. Decyzje admin oparte na uznaniu podlegają kontroli NSA, który bada czy organ nie przekroczył granic uznania. Pojęcie nieokreślone(np.: interes społeczny, interes publiczny, ważny interes strony)- ustalenie co się kryje pod takimi określeniami należy do adm wykonywającej ustawy. Inne formy działania adm.: umowa cywilnoprawna(regulowana przez przepisy prawa cywilnego, ale także przez prawo administracyjne w zakresie uprawnień i obowiązków organu adm., ma zastosowanie głównie w przypadkach gdy adm nabywa lub zbywa określone składniki majątkowe, spory wynikłe na podstawie tych umów rozstrzygają sądy powszechne); umowa administracyjne (może być zawarta z osobą w stosunku do której w innym przypadku musiałby być wydany akt adm., umowę tę zawiera organ adm ze stroną bądź stronami, może ona powodować nawiązywanie, zmianę lub znoszenie stosunków; w polski prawie nie występuje), ugoda adm(ma charakter ugody pomiędzy stronami postępowania adm zawieranej przed organem przed którym toczy się post adm, może być zawarta tylko w indywidualnej sprawie adm); porozumienie adm.(jest instrumentem organizowania działalności podmiotów w sferze przydzielonych im zadań w szczególności obejmować może sferę stosunków adm, porozumienia mogą zawierać: gminy z organami adm rządowej w sprawie przejmowania przez gminę zadań z zakresu adm rządowej, gminy między sobą w sprawie powierzenia jednej z nich określonych zadań publicznych, województwo z innymi województwami oraz jednostkami lokalnego samorządu teryt. w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych, powiat z organami adm rządowej w sprawie wykonywania zadań publicznych z zakresu adm rządowej, powiat z jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych, a także z województwem.), przyrzeczenia - promesa(szczególny rodzaj oświadczenia organu adm przez które zobowiązuje się on do podjęcia określonego działania albo do dopuszczenia do pewnego działania, nie jest w Polsce uregulowana, promesę wydaje się w drodze decyzji adm).Ustrojowe prawo adm.- ustrój adm publicznej obejmuje ustrój urządzeń społecznych spełniających funkcje ad, o ile jest on prawnie unormowany oraz cały system organów adm, ich kompetencje. Oprócz organów administracyjnych, administracja może być wykonywana przez: zakłady adm, przedsiębiorstwa państwowe, korporacje, org. społeczne, upoważnione osoby prywatne. Zasady powiązań podmiotów adm publicznej- koncentracja(punkt ciężkości administrowania spoczywa w rękach organów naczelnych, centralnych, które decydują we wszystkich ważnych sprawach.), dekoncentracja(punkt ciężkości administrowania leży w organach terenowych, które wykonują przeważającą większość zadań admin, przekazanie właściwości do załatwiania sprawa adm w duł, przy zachowaniu przez orany centralne prawa udzielania wytycznych, poleceń), decentralizacja(zachodzi wówczas gdy określone sprawy przekazywane są jako zadania własne podmiotom samorządowym, organ wyższego rzędu nie może wydawać poleceń organom niższego stopnia co do sposobu rozstrzygnięć, nie jest autonomią; zalety: zbliżenie podmiotu decydującego do załatwianej spray, lepsza możliwość kierowania procesem decyzyjnym, większa przejrzystość, mniejsze obciążenie pionowego przepływu informacji, zwiększenie poczucia odpowiedzialność, zwiększanie potencjału wprowadzania nowości), centralizacja(polega na tym że w określonej sferze właściwości system organów adm jest zorganizowany w ten sposób że podejmowanie decyzji należy wyłącznie do organów wyższych, organy niższe mają jedynie pozycję organów przygotowujących rozstrzygnięcia, odmianą systemu centralistycznego może być taki system iż rozstrzygnięcia należą w prawdzie do organów niższych szczebli ale organy te podejmując rozstrzygnięcia są podporządkowane poleceniom i dyspozycjom organów wyższego szczebla), hierarchiczne podporządkowanie(przejawia się w podwójnej zależności: 1) służbowej- polega na tym że nie ma prawnego ograniczenia sfery wydawania poleceń służbowych, przez organ wyższy organom niższym, 2)osobowa- polega na tym że organ wyższego stopnia ma prawo obsadzenia stanowisk w organach niższego szczebla; zalety- jednolitość działania, łatwe ustalenie, uzasadnienie i wyegzekwowanie odpowiedzialności, eliminowanie sporów kompetencyjnych, jasny układ kompetencji w działaniach na zewnątrz. Kontrola: prawo organu kontrolującego do wyłącznie sprawdzania działalności innych organów czy jednostek organizacyjnych i oceniania prawidłowości ich działalności , przyrównywanie do jakichś wzorców. Nadzór - oznacza kontrolę oraz możność podjęcia prawem przewidzianych środków wiążących nadzorowanego lub możność bezpośredniego wzruszenia jego aktów), Środki nadzoru: represyjnego: żądanie informacji, uchylenie aktu prawnego, zarządzenie wykonania obowiązku, zarządzenie zastępcze, ustanowienia organu komisarycznego; środki prewencyjne: uzgodnienie aktu organu nadzorowanego z organem nadzoru, zatwierdzenie akty, ustalenie budżetu jednostki nadzorowanej przez organ nadzoru; Nadzór merytoryczny i personalny(zawieszenie w czynnościach, pozbawienie członkowstwa).Podmioty administracji: pierwotnym podmiotem adm jest państwo. Osoby prawne prawa publicznego: korporacje, zakłady i fundacje(pochodne podmioty adm zdecentralizowanej). Podmiotami adm są też prywatne osoby fizyczne i prawne którym państwo państwo przekazuje zadania admin pub do samodzielnego i władczego wykonywania. Administracja tworzy osoby prawne prawa prywatnego i powierza im wykonywanie określonych zadań adm dlatego są one też podmiotami adm.Organ adm publ: 1)organ adm rządowej: stanowi wyodrębnioną część aparatu adm rządowej, działa w imieniu i na rachunek państwa, uprawniony jest do korzystania ze środków władczych, działa w zakresie przyznanych mu kompetencji; 2)jednostki samorządu teryt- realizują zadania adm pub przez swoje organy z wyjątkiem rozstrzygnięć podejmowanych w głosowaniu powszechnym. organy tych jednostek: są wyodrębnione organizacyjnie, działają w imieniu i na rachunek jednostki samorządu teryt, korzystają ze środków władczych działają w zakresie przysługujących im kompetencji. 3)inne podmioty adm publicznej też mają swoje organy , z tym że ich organy działają w imieniu i na rachunek tych podmiotów; Od organów należy odróżnić osobę konkretną która wykorzystuje kompetencje organu. Urząd : jest to zespół osobowy oraz zespół środków materialnych danych do pomocy organowi celem wykonywania jego zadań i kompetencji. Klasyfikacja organów adm pub: 1)organy naczelne i inne organy adm(przepisy konstytucyjne nie wyróżniają obecnie naczelnych organów adm rządowej, ale niektóre ustawy zwykłe wyróżniają je, do organów naczelnych zaliczamy: RM, prezesa RM, ministrów i osoby powołane do składu rządu, Prezydent, 2)organy centralne i terenowe(kryterium: terytorialny zasięg działania organu; organem centralnym jest organ którego zasięg działania rozciąga się na obszar całego państwa; organ terenowy: organ, który realizuje swoje kompetencje tylko na określonej części terytorium państwa; 3) organy decydujące i organy pomocnicze(kryterium podziału: możność decydującego rozstrzygania spraw w drodze czynności prawnych organu; organy decydujące: to organy które mogą rozstrzygać sprawy w drodze czynności prawnych, organy pomocnicze: to takie organy które mogą tylko występować z inicjatywą vzy też opiniować przedstawione im sprawy przez organy decydujące bądź też jedynie wykonywać czynności kontrolne np.: rada legislacyjna przy prezesie RM); 4)organy jednoosobowe i kolegialne(kryterium podziału: struktura organu, a więc liczba osób tworząca organ,; organ kolegialny: zalety- możliwość rozważenia wszystkich za i przeciw, wady: powolność działania, duże koszty, mniejsze poczucie odpowiedzialności; organ jednoosobowy: zalet: duża operatywność, szybkość podejmowanych decyzji, niższe koszty, wyraźnie określona odpowiedzialność); 5)organy zawodowe i społeczne(zawodowe: składa się lub jest obsadzany przez osoby które z tego tytułu otrzymują wynagrodzenie będące źródłem utrzymania, organ społeczny: organ w skład którego wchodzą osoby traktujące swą pracę w organie honorowo). Zakres działania i właściwość organu: kompetencje- zespół uprawnień dotyczących określonego zakresu spraw w których organ ma prawo i obowiązek działania. Zakres działania- wskazuje jakimi sprawami ma się zajmować dany organ. Właściwość- pozwala na udzielenie odpowiedzi na pytanie jaki podmiot admin., jaki organ admin, jest powołany do załatwiania spraw adm danego rodzaju. Rodzaje właściwości: 1) rzeczowa(dotyczy przydzielonych danemu organowi kategorii spraw), 2) miejscowa(zwana terytorialną, dotyczy przestrzeni działania organu np.:na jakim obszarze organ może realizować swoją właściwość rzeczową), instancyjna(rozstrzyga którego stopnia - I czy II instancji - organ jest właściwy do załatwiania sprawy), funkcjonalna(określa który z wewnętrznych organów danego podmiotu jest właściwy do załatwienia danej sprawy); Przestrzeganie właściwości: dla ustalenia organu właściwego należy uwzględniać wszystkie wymienione rodzaje właściwości, organ jest zobowiązany wykonywać zadania jemu przydzielone i przestrzegać z urzędu swojej właściwości. Przenoszenie właściwości: ustawa określa zakres działania danego organu, może też zlecać określonemu podmiotowi wykonanie zadań zleconych z zakresu zadań innego podmiotu adm. np.: gmina może wykonywać zadania zlecone z zakresu adm rządowej na podstawie ustawy lub porozumienia. Obywatele muszą być poinformowani o zmianie właściwości. Władztwo organizacyjne: uprawnienia do tworzenia, zmiany i znoszenia podmiotów adm. Utworzenie podmiotu adm następuje przez wydanie akty prawnego przez organ władzy ustawodawczej lub wykonawczej. Samorząd: system adm zdecentralizowanej polega na tym że obok admin rządowej istnieje szereg innych podmiotów które wykonują administracje samodzielnie, są to związki publicznoprawne czyli samorząd. Orany samorządu nie są organami państwa. Admin samorządową można określić jako admin samodzielną, poddaną jedynie nadzorowi a ponadto realizowaną przez odrębne od państwa podmioty. Cechy samorządu: korporacyjne charakter, członkiem samorządu staje się z mocy ustawy, wykonuje zadania należące do admin pub, zasada subsydiarności. Inne, poza terytorialnym, rodzaje samorządów: specjalny(zawodowy, gospodarczy, wyznaniowy, narodowościowy), Zakład administracyjny(publiczny): jest to jednostka organizacyjna nie będąca organem państwowym, ani organem samorządu, która została powołana do wykonywania zadań publicznych, jest uprawniona do nawiązywania stosunków administracyjno prawnych. Władczo zakładowe: wynika ono z upoważnienia organów zakładu do abstrakcyjnych jak i konkretnych regulacji na podstawie i w ramach ustaw. istotę władztwa stanowi zakres upoważnień dla organów zakładu do jednostronnego kształtowania stosunków prawnych z użytkownikami zakładu jak również z osobami które znalazły się na terenie zakładu w innym charakterze. Mogą być tworzone w drodze ustawy, aktów organów adm rządowej i organów samorządu terytorialnego bądź też przez osoby fizyczne i prawne za zezwoleniem adm publicznej. Użytkownicy zakładów: zakłady publiczne istnieją w celu świadczenia usług ich użytkownikom, a więc uczniom, studentom, chorym, itd. Użytkownicy są podmiotami w stosunku do których ma zastosowanie władztwo zakładowe. Konieczne jest przestrzeganie zasada równości praw obywateli do korzystania ze świadczeń zakładów publicznych. Przyjęcie w poczet użytkowników następuje w drodze aktu podjętego przez uprawniony organ zakładu. Prawa i obowiązki użytkownika wynikają z ustaw i aktów wykonawczych, jak również ze statutów i regulaminów zakładowych. Fundacja: jest instytucją opartą na majątku przeznaczonym przez jej założyciela na określone niegospodarcze cele, zazwyczaj naukowe, kulturalne, oświatowe lub dobroczynne. Fundacja może być ustanowiona dla realizacji celów społecznie lub gospodarczo pożytecznych. Fundatorem może być osoba fizyczna(niezależnie od obywatelstwa i miejsca zamieszkania) bądź osoba prawna mająca siedzibę w Polsce lub za granicom. Siedziba fundacji powinna znajdować się na terytorium RP. Fundator wskazuje cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację. Uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Nadzór nad działalnością fundacji sprawuje minister właściwy ze względu na zakres jej działalności i wojewoda. Likwidacja: w razie osiągnięcia celu lub w razie wyczerpania środków finansowych i majątku fundacji. Inne podmioty wykonujące zadania z zakresu admin pub: funkcje admin pub mogą być zlecane organizacją społecznym, państwowym i komunalnym jednostkom organizacyjnym nie będącymi organami admin rządowej bądź samorządu terytorialnego. Zlecenie funkcji - polega na tym że przepisy prawa powierzają bądź zezwalają na powierzenie określonemu podmiotowi nie będącemu organem adm rządowej ani samorządowej, wykonywania adm publicznej. Zlecanie tych funkcji organizacjom społecznym może nastąpić w drodze ustawowej(np.: ochotnicze straże pożarne, PCK, Polski Związek Łowicki. Podmiotami administracji publicznej są też: agencje, przedsiębiorstwa państwowe i stowarzyszenia. Podział terytorialny: pojęcie: podziałem terytorialnym nazywa się względnie trwałe rozczłonkowanie przestrzeni państwa, dokonywane dla pewne grupy lub określonych tylko jednostek organizacyjnych państwa lub jednostek nie państwowych ale wykonujących zadania państwowe. Rodzaje podziału: 1)podział zasadniczy(tworzony dla organów terenowych o kompetencjach ogólnych posiadających podstawowe znaczenie dla danej jednostki podziału, a więc u nas dla terenowych organów rządowej adm ogólnej i jednostek samorządu teryt.(gmin, powiat, województwo), 2) podział pomocniczy- podział który dokonywany jest dla organów o charakterze pomocniczym w stosunku do organów o podstawowym znaczeniu(np. podział gminy na sołectwa). 3)podział specjalny- podziały dokonywane dla wykonywania takich zadań państwa których wykonywanie w ramach podziału zasadniczego jest z różnych względów mało celowe. Konstytucja nie wymienia jednostek zasadniczego podziału teryt, z konstytucji wynika że przedstawicielem RM w województwie jest wojewoda oraz że podstawową jednostką sam teryt jest gmina, a inne jednostki samorządowe określa ustawa. Ustrój terytorialny RP ma zapewniać decentralizację władzy publicznej. Podział zasadniczy: gminy, powiaty, województwa. Ustawa utworzyła 16 województw. Zmiana granic województw w tym związana z tworzeniem, łączeniem, dzieleniem lub znoszeniem powiatów następuje w drodze rozporządzenia RM. Tworzenie, dzielenie i znoszenie powiatów należy do RM. Powiat obejmuje całe obszary graniczących ze sobą gmin, albo cały obszar miasta na prawach powiatu. Miasto na prawach powiatu różni się od powiatu tym że powiat obejmuje kilka gmin natomiast miasto na prawach powiatu tylko jedną gminę, będącą miastem w zasadzie liczącym ponad 100tys mieszkańców. Miasto na prawach powiatu jest gminą która wykonuje również zadania powiatu. Gmina: tworzenie, łączenie, podział i znoszenie gmin, ustalenie ich granic, oraz siedzib władz następuje w drodze rozporządzenia RM. Podział pomocniczy: jednostki zasadniczego podziału teryt mogą być dzielone na mniejsze jednostki zwane jednostkami pomocniczymi; Tworzenie w gminie jednostek pomocniczych w postaci sołectw, dzielnic miejskich, osiedli i innych jest pozostawione do decyzji rady gminy. Na wsi są to sołectwa, w mieście dzielnic i osiedli. Jednostką pomocniczą może być też położone na terenie gminy miasto. Zasady tworzenia jednostek pomocniczych określa statut gminy. Sołectwa, dzielnice i osiedla jako jednostki pomocnicze nie posiadają osobowości prawnej i własnego majątku. Podziały specjalne- dla potrzeb określonych dziedzin adm państwowej albo w innych uzasadnionych społecznie celach ustawy szczególne mogą przewidywać dokonanie teryt podziału specjalnego. Podział ten jest dokonywany dla wojewódzkiej administracji niezespolonej. Wykaz organów adm niezespolonej stanowi załącznik do ustawy o admin rządowej w województwie(16 pozycji). Podziały specjalne nie mogą natomiast dotyczyć wojewódzkiej administracji zespolonej, którą stanowią, - poza wojewodą - kierownicy zespolonych służb, inspekcji i straży. Kontrola adm publicznej- kontrola polega na: ustaleniu istniejącego stanu rzeczy, ustaleniu jak być powinno, zestawieniu tego co istnieje z tym co być powinno, ustaleniu przyczyny tej różnicy i sformułowaniu zaleceń w celu usunięcia niepożądanych zjawisk. Inne nazwy kontroli: inspekcja, lustracja, rewizja, wizytacja. Nadzór- obejmuje zawsze kontrolę, oraz prawo do wydawania poleceń, wiążących dyrektyw co do zmiany kierunków działania.Rodzaje kontroli- 1)zupełna(obejmuje całość działania kontrolowanej jednostki), ograniczona; 2) wstępne(polega na możliwości badania samych zamierzeń podjęcia określonego działania przez organ kontrolowany), faktyczna(wykonywana jest w czasie trwania działania, ma ona wpływ na dalszy bieg tego procesu), następna(koncentruje się na etapach działania które zostały już zakończone); 3) wewnętrzna(zarówno kontrolujący jak i kontrolowany wchodzą w skład tej samej jednostki organizacyjnej), zewnętrzna(każda kontrola wykonywana przez organ strukturalnie nie włączony do systemu administracji publicznej, a skierowana na jej działalność, np.: NIK, kontrola sądowa, parlamentarne, RPO); 4) z urzędu(ma na celu ochronę interesu społecznego, publicznego), na wniosek(ochronę interesu indywidualnego); 5) zapowiedziana, niezapowiedziana. Cechy kontroli: powinna być bezstronna(jest zapewniona gdy organ kontrolujący nie jest powiązany z jednostką kontrolowaną stosunkiem nadzoru, gdy nie ponosi za jej działalność odpowiedzialności), fachowa(możliwie najniższe nakłady przeznaczone na kontrolę, możliwie najlepsze wyniki kontroli, możliwie najlepszy stosunek między nakładami a wynikami). System kontroli adm publicznej- Parlamentarna- rząd odpowiada przed parlamentem za swoją działalność, to odpowiedzialność polityczna. Sejm sprawuje kontrolę na RM w zakresie określonym przepisami konst i ustaw, robi to za pomocą absolutorium. Posłowie mają też prawo składać interpelacje oraz zgłaszać zapytania poselskie i pytania w sprawach bieżących kierowane do członków RM. Kontrola NIK- NIK kontroluje działalność org adm rządowej, NBP, państwowych osób prawnych i innych państwowych jednostek org. z punku widzenia legalności, gospodarności, celowości i rzetelności. Wykonywanie tej kontroli jest stałym obowiązkiem NIK, NIK może kontrolować działalność org samorządów teryt, samorządowych osób prawnych i innych samorządowych jednostek org z punktu widzenia legalności, gospodarności i rzetelności. Jest to kontrola fakultatywna. Postępowanie kontrolne: przeprowadzają kontrolerzy na podstawie legitymacji i imiennego upoważnienia. Kompetencje inspektorów NIK: Mają prawo do: swobodnego wstępu do obiektów i pomieszczeń jednostek kontrolowanych, wglądu do wszelkich dokumentów związanych z działalnością jednostek kontrolowanych, -przeprowadzania oględzin obiektów, składników majątkowych i przebiegu określonych czynności, wzywania i przesłuchiwania świadków, żądania od pracowników jednostek kontrolowanych udzielania ustnych i pisemnych wyjaśnień, zasięgania w związku z przeprowadzaną kontrolą informacji w jednostkach nie kontrolowanych oraz żądania wyjaśnień od pracowników tych jednostek, korzystania z pomocy biegłych i specjalistów, zwoływania narad z pracownikami jednostek kontrolowanych. Wynikiem przeprowadzonej kontroli przedstawiane są w protokole kontroli podpisywanym przez kontrolera i kierownika jednostki kontrolowanej. Kierownik może odmówić podpisania i złożyć pisemne wyjaśnienie tej odmowy. NIK przekazuje kierownikowi jednostki kontrolowanej a także jednostki nadrzędnej oraz właściwym organom państwowym wystąpienie pokontrolne. Kierownik jednostki kontrolowanej musi w terminie określonym w wystąpieniu, nie krótszym niż 14 dni, poinformować NIK o sposobie wykorzystania uwag i wykonania wniosków oraz podjętych działaniach. RPO- stoi na straży praw i wolności obywateli, określonych w Konstytucji RP i innych przepisach prawa. RPO jest w swej działalności niezawisły, niezależny od innych organów państwowych i odpowiada tylko przed Sejmem. Podejmuje działania z własnej inicjatywy, na wniosek obywateli lub ich organizacji, na wniosek organów samorządów bądź RPD. Może: samodzielnie prowadzić postępowanie wyjaśniające, zwrócić się o zbadanie sprawy do właściwych organów, zwrócić się do Sejmu o zlecenie NIK przeprowadzenia kontroli dla zbadania określonej sprawy lub jej części, występować do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej, występować do TK z wnioskami o dokonanie powszechnie obowiązującej wykładni ustaw, występować z wnioskami do SN o podjęcie uchwały mającej na celu wyjaśnienie przepisów prawnych budzących wątpliwości lub których stosowanie wywołało rozbieżności w orzecznictwie. Po zbadaniu sprawy może: skierować wystąpienie do organu, organizacji lub instytucji, w których działalności stwierdził naruszenie praw i wolności obywatela, zwrócić się do organu nadrzędnego nad jednostką, z wnioskiem o zastosowanie środków przewidzianych w przepisach prawa, żądać wszczęcia postępowania w sprawach cywilnych, jak również wziąć udział w każdym toczącym się już postępowaniu - na prawach przysługujących prokuratorowi, żądać wszczęcia przez uprawnionego oskarżyciela postępowania przygotowawczego w sprawach o przestępstwa ścigane z urzędu, zwrócić się o wszczęcie postępowania administracyjnego, zaskarżać decyzje do sądu administracyjnego, a także uczestniczyć w tych postępowaniach - na prawach przysługujących prokuratorowi, wystąpić z wnioskiem o ukaranie, a także o uchylenie prawomocnego rozstrzygnięcia w postępowaniu w sprawach o wykroczenia, na zasadach i w trybie określonych w odrębnych przepisach, wnieść rewizję nadzwyczajną od każdego prawomocnego orzeczenia, na zasadach i w trybie określonych w odrębnych przepisach. Rzecznik Praw Dziecka- stoi na straży praw dziecka określonych w konstytucji RP, Konwencji oprawach dziecka i innych przepisach, z poszanowaniem odpowiedzialności, praw i obowiązków rodziców. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych- jest organem do spraw ochrony danych osobowych. Państwowa Inspekcja Pracy- PIP tworzą Główny Inspektor Pracy i Okręgowe inspektoraty pracy oraz inspektorzy pracy. Okręgowy inspektorat pracy obejmuje zakresem swojej właściwości obszar jednego województwa. PIP powołana jest do nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy w szczególności i zasad BHP. Nadzorem i kontrolą PIP są objęte wszystkie zakłady pracy. Nadzór nad PIP sprawuje Rada Ochrony Pracy. Kontrola sądowa- sądownictwo adm.: typy kontroli nad adm.: kontrola wykonywana przez powołane do tego sądownictwo adm., kontrola wykonywana przez sądy powszechne, typ mieszany kontroli wykonywanej w części przez sądy powszechne a w części przez specjalistyczne sądownictwo adm. Sądownictwo adm. polega w zasadzie na orzekaniu o legalności aktów adm przez organy o charakterze sądowym. Kontrola polega w tym przypadku na możności skasowania aktu, a nie na zastąpieniu aktu wadliwego nowym aktem. Kontrola sądów adm przybiera postać kontroli następnej. Systemy sądownictwa adm.: 1)system klauzuli generalnej(wszystkie akty adm podlegają kontroli sądowej), system enumeracji(kontroli sądu adm podlegają tylko akty wyraźnie wyliczone w ustawie, cała źaś reszta nie jest poddana tej kontroli); 2)system ochrony prawa podmiotowego(zbudowany z punktu widzenia ochrony prawa jednostki), system ochrony prawa przedmiotowego(zbudowany z punktu widzenia kontroli legalności aktów adm bez względu na ich stosunek do jednostek, system mający na celu zapewnienie przestrzegania prawa przedmiotowego). Sądownictwo w Polsce: w 1980 powołano NSA, kompetencje NSA opierały się wtedy na klauzuli enumeracji pozytywnej. Od 1990 wprowadzono klauzulę generalną, ograniczoną klauzulą enumeracji negatywnej. Wprowadzenie klauzuli gen. oznaczało że do NSA można zaskarżać w zasadzie wszystkie decyzje administracyjne. NSA sprawuje w zakresie określonym w ustawie kontrolę działalności adm publicznej. Kontrola ta obejmuje również orzekanie o zgodności z ustawami uchwał organów samorządu teryt i aktów normatywnych terenowych organów adm rządowej. NSA dzieli się na Izbę finansową i Izbę ogólno administracyjną. Zakres kontroli NSA: sąd orzeka w sprawach skarg na: decyzje adm, postanowienia adm, uchwały organów sam teryt, akty nadzoru nad działalnością organów. NSA rozstrzyga także spory o właściwość między organami sam teryt a terenowymi organami adm rządowej. Cech polskiego sądownictwa adm: skoncentrowany jest w jednym sądzie, jest jednoinstancyjne, oparte na klauzuli generalnej ograniczonej, oparte o system ochrony prawa podmiotowego, sąd adm sprawuje kontrolę legalności działania dm publicznej, sąd sprawuje kontrolę następną, kontroli poddane są również akty adm oparte na uznaniu adm, sąd posiada jedynie kompetencje kasacyjne, dopuszczalna jest skarga na bezczynność adm. Pozostałe sądy: sądy ubezpieczeń społecznych- rozpoznaje sprawy z zakresu ubezpieczeń społecznych, są to odrębne jednostki organizacyjne sądów okręgowych. Od decyzji oddziału ZUS`u, z zakresu ubezpieczenia społecznego, świadczeń, z funduszu alimentacyjnego oraz innych świadczeń należących do właściwości ZUS, przysługuje odwołanie do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych. Sąd może orzekać merytorycznie w sprawie. Sąd antymonopolowy: od decyzji organów adm rządowej właściwych w sprawach z zakresu energetyki i ochrony konkurencji i konsumentów, przysługują środki odwoławcze do sądu okręgowego w Warszawie – sądu antymonopolowego; sądy powszechne: rozpatrują sprawy z zakresu postępowania egzekucyjnego w admin, na podstawie ustawy prawo o aktach stanu cywilnego, prawo wodne jak również odwołania od decyzji przewodniczącego KRRITV. Ponadto strona może dochodzić przed sądem powszechnym odszkodowania, jeżeli poniosła szkodę w wyniku uchylenia decyzji w związku ze wznowieniem postępowania, stwierdzeniem nieważności lub uchylenia albo zmiany decyzji. Kontrola wewnątrz administracyjna: pod tym określeniem rozumieć należy instytucje kontrolne usytuowane w systemie organów admin pub. Rodzaje: kontrola resortowa: jest to kontrola wykonywana w ramach struktury organizacyjnej resortu. Jest ona przejawem zachodzącego pomiędzy podmiotami pozostającymi w zależności od siebie stosunku nadzoru. W obrębie każdej jednostki organizacyjnej przełożony powinien kontrolować pracę podległych pracowników i sam podlega kontroli ze strony swego przełożonego. Kontrola resortowa jest realizowana w sposób bezpośredni przez pracowników poszczególnych komórek organizacyjnych organu nadrzędnego nad jednostką kontrolowaną, albo też jest wykonywana przez specjalne komórki organizacyjne; kontrola instancyjna: jest najczęściej szczególną formą wykonywania kontroli resortowej. Wiąże ona się zawsze z pewnym podporządkowaniem organu niższego organowi wyższego stopnia. Jest ona instytucją procedury administracyjnej. Kontrola międzyresortowa: w systemie organizacji admin rządowej istnieją organy które sprawują kontrolę działalności podmiotów usytuowanych także poza strukturą danego resortu. Wśród tego typu kontroli występują inspekcje specjalne. Inspekcje te charakteryzują się tym że ich zadaniem jest czuwanie nad realizacją określonego odcinka zadań administracji rządowej w sferze działania różnych resortów. Można je podzielić na 2 grupy: 1)o pełnym zakresie międzyresortowym(kontrola skarbowa, Inspekcja sanitarna, Inspekcja ochrony środowiska, Inspekcja handlowa); 2) o ograniczonym zakresie międzyresortowym (Inspekcja skupu i przetwórstwa artykułów rolnych, Inspekcja Ochrony roślin, Inspekcja Nasienna, Inspekcja Farmaceutyczna, Inspekcja Weterynaryjna, Inspekcja Celna); Kontrola prokuratorska: zadaniem prokuratury jest strzeżenie praworządności oraz czuwanie nad ściganiem przestępstw. Może ona zaskarżać do sądu niezgodne z prawem decyzje adm oraz brać udział w postępowaniu sądowym w sprawach zgodności z prawem takich decyzji oraz opiniować projekty aktów normatywnych. Jeżeli uchwała organów sam teryt albo rozporządzenie wojewody są niezgodne z prawem, prokurator zwraca się do organu który je wydał o ich zmianę lub uchylenie albo kieruje wniosek o ich uchylenie do właściwego organu nadzoru, w przypadku uchwał organów sam teryt prokurator może też wystąpić z wnioskiem o ich uchylenie do sądu adm organu adm o wszczęcie postępowania w celu usunięcia stanu niezgodnego z prawem. Prokuratorowi przysługuje prawo wniesienia sprzeciwu od decyzji ostatecznej. Służy mu też skarga do sądu adm na rozstrzygnięcia organów adm publicznej w sprawie indywidualnej. Regionalne Izby Obrachunkowe: są to państwowe organy nadzoru i kontroli, sprawują nadzór nad działalnością jednostek sam teryt w zakresie spraw finansowych oraz dokonują kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych. Izby kontrolują gospodarkę finansową na podstawie kryterium zgodności z prawem i zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym, a w zakresie zadań zleconych także według kryterium celowości, rzetelności i gospodarności. W przypadku nie uchwalenia budżetu przez organ stanowiący jednostki sam teryt RIO ustala budżet tej jednostki w terminie do końca kwietnia roku budżetowego. Do zadań RIO należy też wydawanie opinii. Organy RIO: kolegium izby, komisja orzekająca w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej. W każdej RIO tworzy się wydziały: kontroli gospodarki finansowej oraz informacji, analiz i szkoleń. Nadzór nad działalnością RIO sprawuje Prezes RM na podstawie zgodności z prawem. Inne formy kontroli admin: kontrola sprawowana bezpośrednio przez obywateli oraz środki masowego przekazu(prawo składania skarg, wniosków i petycji od organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych. Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań, naruszenie praworządności lub słusznych interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Środki masowego przekazu ujawniają i krytykują negatywne zjawiska życia społecznego i gospodarczego oraz prowadzą działalność interwencyjną, w ten sposób prowadzą kontrolę społeczną. Organy mają obowiązek udzielania mediom rzetelnych informacji zawiązanych z ich działalnością. GMINA, POWIAT, WOJEWÓDZTWO Gm. Wspólnota samorządowa i odpowiednie terytorium tworzą ją mieszkańcy z mocy samego prawa .Pow. Lokalna wspólnota samorządowa i odp terytorium tworzą ją mieszkańcy z mocy samego prawa .Woj. Regionalna wspólnota samorządowa i odp.ter.itd. Gm. i Pow. Rada Ministrów w drodze rozporz. Tworzy ,znosi gminy i powiaty, ustala ich granice oraz nazwy, siedziby władz. Rozporz. Wydawane jest z własnej inicjatywy RM, bądź na wniosek zainteresowanych gmin lub powiatów. Woj. Liczbę województw, ich nazwę, obszar działania i siedziby władz ustanawiane są w drodze ustawy, aktualny kształt prawny wynika z ust.24,VII 19998 o wprowadzeniu trójstopniowego podziału kraju. Zasada jawności i działalności samorządu terytorialnego Gm. Pow, Woj.: Jawność działania organów samorządu teryt. Może być ograniczona tylko w drodze ustaw, jawność obejmuje przede wszystkim: prawo obywatela do uzyskiwania informacji, prawo wstępu na sesje Rady Gminy, Powiatu lub Sejmiku Województwa, prawo dostępu do dokumentów z wykonania zadań publicznych w tym protokołów, uchwał i sprawozdań . Organy Stanowiące: Gm: Rada Gminy złożona z radnych w liczbie od 15-45; Wybiera ze swojego grona przewodniczącego i wice przew. Od 1-3.Pow: Rada Powiatu złożona z radnych od 15-29.Rada Powiatu ze swojego grona przewod. I 1 lub 2 wice. Woj.: Sejmik wojew. złożony z 30 radnych woj Do 2mln mieszk.; po 3 radnych na każde rozpoczęte 500 tyś. Mieszkańców. Sejmik wojew. Wybiera przewod. I max 3 wice .Cechy wspólne organu stanowiącego w Gminie, Powiecie i wojew. Jest to organ kolegialny, wybierany w wyborach bezpośrednich, powszechnych, równych, tajnych przez mieszkańców danej jednostki . Kadencja 4 lata, Radnym może być wyłącznie osoba stale mieszkająca na terenie jedn. Samorządu terytor. A mandatu nie wolno łączyć z mandatem posła, senatora, funkcją wojewody lub mandatem w organie innej jednostki samorządu terytor. Radny przed objęciem mandatu musi złożyć ślubowanie i zeznanie z osiągniętych dochodów w latach poprzedzających rok wyboru. Organy obradują na sesjach zwoływanych przynajmniej raz na kwartał, uchwały co do zasady zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym .Kompetencje organów stanowiących: stanowienie aktów prawa miejscowego, statuty, akty wykonawcze i przepisy porządkowe, podejmowanie uchwał, wybieranie członków komisji rewizyjnych( obligatoryjnie) oraz członków innych komisji działających trwale lub ad hoc ( fakultatywnie ), powoływanie skarbników i sekretarzy, udzielanie absolutorium zarządowi lub wójtowi z wykonania budżetu. Organy wykonawcze: Gm: w gminie zgodnie z ustawą o bezpośrednim wyborze , wójta, burmistrza lub prez miasta z 2002 jest wójt, prezydent lub burmistrz. Jest to organ jednoosobowy wybierany w wyborach równych, bezpośrednich i tajnych przez mieszkańców gminy. Wójt zastąpił dotychczasowy organ wykonawczy w postaci kolegialnego zarządu. Kadencja wójta trwa 4 lata a jedyną możliwością powołania go przez radę gminy jest brak kandydata .Pow: Woj.:Zarząd w powiecie i województwie wybierany jest odpowiednio przez Radę Powiatu lub Sejmik woj. Jest organem kolegialnym powoływanym na 4 letnią kadencję., a nie powołanie zarządu w ciągu 3 mc od wyboru org. Stanowiącego skutkuje koniecznością rozwiązania Rady Powiatu lub Sejmiku woj. I przeprowadzenie ponownych wyborów. Na czele zarządu powiatu stoi starosta jako przew., wice starosta i pozostali członkowie. Zarząd powiatu liczy od 3 do 5 osób w tym starosta i wice starosta. Na czele zarządu wojew. Stoi marszałek wojew. 1lub2 wice marszałków i pozostali członkowie , przy czym zarząd może liczyć max 5 osób. Kompetencje organów wykonawczych: Gm. Pow. Woj :1.przygotowywanie projektów uchwał,2. kierowanie bieżącymi sprawami jednostki,3. reprezentacja na zewnątrz, 4 wykonywanie uchwał, w tym uchwały budżetowej,5. gospodarowanie mieniem, 6. zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędów gminy, powiatu lub województwa STOWARZYSZENIA Prawo stowarzyszeń art.58 Konstytucji oraz ustawy prawo o stowarzyszeniach. Ponadto prawo do stowarzyszeń uregulowane jest w najważniejszych aktach o znaczeniu międzynarodowym. Zgodnie z art. 2 ustawy prawo o stowarzyszeniach jest ono samorządnym, dobrowolnym, trwałym zrzeszeniem powołanym w celach nie zarobkowych. Wyróżniamy 3 rodzaje stowarzyszeń: Stowarzyszenia zarejestrowane: Uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisu i powstania , konieczne jest zrzeszenie się co najmniej 15 osób, powołanie komitetu założycielskiego oraz uchwalenie statutu. Rejestr stow. Zarejestrowanych jest jawny a sąd odmówi rejestracji stowarzyszenia, kiedy nie spełnia wymogów formalnych z art. 14 ustawy lub gdy cel jego działania narusza przepisy prawa. Organami stowarzyszenia są walne zgromadzenia, zarząd i organ kontroli wewnętrznej. Majątek stowarzyszenia może pochodzić ze składek członkowskich, dotacji, darowizn, spadków lub prowadzonej działalności gospodarczej( przy czym dochód osiągnięty z tej działalności musi być w całości przekazany na działalność stowarzyszenia). Likwidacja stowarzyszenia następuje na mocy uchwały członków i postanowienia sądu o wypisaniu z KRSu , na mocy postanowienia sądu, gdy stowarzyszenie zrzesza mniej niż 15 osób lub gdy nie ma możliwości wyboru władz. Stowarzyszenia zwykłe: Do utworzenia stowarzyszenia zwykłego potrzebne jest współdziałanie 3 osób i uchwalenie regulaminu, podlega rejestracji przez organ gminy. Nie uzyskuje osobowości prawnej. Założyciele zawiadamiają wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o fakcie utworzenia stowarzyszenia i celu jego działania, a organ ma 30 dni na podjęcie decyzji co do rejestracji stowarzyszenia, przy czym milczenie organu traktowane jest jako zgoda. Wójt odmówi rejestracji stowarzyszenia gdy cel jego działania jest sprzeczny z przepisami prawa. Na decyzję wójta przysługuje skarga do sądu. Majątek stowarzyszenia zwykłego może pochodzić wyłącznie ze składek członkowskich , nie może otrzymywać spadków, darowizn czy dotacji. Związki stowarzyszeń: utworzone co najmniej przez 3 stowarzyszenia zarejestrowane, do związków odnoszą się wszystkie postanowienia dot. stowarzyszeń zarejestrowanych. Ustawy Prawo o stowarzyszeniach nie stosuje się do partii politycznych, kościołów, związków wyznaniowych , religijnych oraz komitetów wyborczych. ZGROMADZENIA Prawo do zgromadzenia się wynika z art. 57 Konstytucji, z ustawy prawo o zgromadzeniach z 1990r. oraz najważniejszych aktów o znaczeniu międzynarodowym. W Polsce ze względu na doświadczenia historyczne zagwarantowanie realnej szansy na prowadzenie zgromadzeń było jednym z priorytetowych założeń okresu transformacji ustrojowej. Zgodnie z art.1 ustawy” Zgromadzenie to zgrupowanie, co najmniej 15 osób, zebrane w celu prowadzenia wspólnych obrad lub wyrażenia stanowiska „. Dodatkowym elementem zgromadzeń jest konieczność przeprowadzenia ich na otwartej przestrzeni, dostępnej dla nieograniczonej grupy osób. Ustawy nie stosuje się do zgromadzeń organizowanych przez organy państwowe , samorządowe, odbywające się w ramach działalności kościoła katolickiego oraz innych związków wyznaniowych. Ograniczenie prawa do zgromadzeń może wynikać wyłącznie gdy narusza ono przepisy prawa lub mienia w znacznych rozmiarach bezpieczeństwa publicznego lub moralności. Organizator zgromadzenia pełni funkcję przewodniczącego i odpowiada za bezpieczny przebieg zgromadzenia. Musi zawiadamiać wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o planowanym terminie, miejscu i celu zgromadzenia, nie później niż 3 dni i nie wcześniej niż 30 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia. Zgoda na przeprowadzenie zgromadzenia może być w formie wyraźnej ( pisemna decyzja) lub dorozumianej ( milczenie organu) . W przypadku decyzji odmownej misi być zawsze wydana na piśmie w ciągu 3 dni od zawiadomienia i nie później niż 24 h przed planowanym terminem rozpoczęcia. Od decyzji wójta organizatorowi przysługuje odwołanie w terminie 3 dni. Na wydanie decyzji w II instancji organ ma 3 dni, odwołanie przysługuje skarga do sądu w terminie 3 dni przy czym sąd na rozpatrzenie sprawy ma 7 dni. Wydanie decyzji zakazującej prze
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
beabetti
Grupa 7



Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 18:53, 17 Wrz 2009    Temat postu:

Na wydanie decyzji w II instancji organ ma 3 dni, odwołanie przysługuje skarga do sądu w terminie 3 dni przy czym sąd na rozpatrzenie sprawy ma 7 dni. Wydanie decyzji zakazującej przeprowadzenia zgromadzenia uniemożliwia jego przeprowadzenie. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta albo osoba przez niego oddelegowana mają szczególne uprawnienia w czasie trwania zgromadzenia, mogą je rozwiązać ze skutkiem natychmiastowym, wydając ustną decyzję o rozwiązaniu zgromadzenia i ogłaszając ją uczestnikom po trzykrotnym ostrzeżeniu. Decyzja wydawana jest w przypadku, gdy7 prowadzenie zgromadzenia zagraża życiu , zdrowiu lub mieniu, lub narusza przepisy prawa. Decyzję doręcza się w formie pisemnej organizatorowi zgromadzenia w ciągu 24 h. Od decyzji przysługuje odwołanie w ciągu 3 dni . Na wydanie decyzji w II instancji organ ma 3 dni, odwołanie przysługuje skarga do sądu w terminie 3 dni przy czym sąd na rozpatrzenie sprawy ma 7 dni..
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
beabetti
Grupa 7



Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 18:55, 17 Wrz 2009    Temat postu:

Wrzuciłam moje opracowanie na PA (pisane pod ściągę) może komuś się przyda, życzę wszystkim powodzenia na poprawce. SmileSmile
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
roses99




Dołączył: 28 Lut 2009
Posty: 116
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 10:39, 20 Wrz 2009    Temat postu:

Jaka ustwa nas obowizuje, wkljcie linka prosze Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Moo
Grupa 10



Dołączył: 03 Lut 2009
Posty: 101
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: nibylandia

PostWysłany: Pon 21:18, 21 Wrz 2009    Temat postu:

ktos moglby mi pomoc i ladnie opisac roznice pomiedzy adm publiczna a prywatna?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
l_monia
Grupa 5



Dołączył: 09 Lut 2009
Posty: 84
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Wto 10:04, 22 Wrz 2009    Temat postu:

Witam
Dużo nas się dziś wybiera?
Bo szczerze powiedziawszy... liczę tylko na ściągi ...
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
anusia




Dołączył: 31 Maj 2009
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice

PostWysłany: Wto 10:42, 22 Wrz 2009    Temat postu:

l_monia ja też tylko na to liczę.... nie mogłam się do tego zabrać, nie miałam weny :/ niby nie było tego aż tak dużo w porównaniu do innych przedmiotów ale no nie wchodziło mi to Confused
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Viki01




Dołączył: 11 Mar 2009
Posty: 124
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 10:52, 22 Wrz 2009    Temat postu:

To widze ze jest nas wiecej Very HappyVery Happy tez licze na sciagi Very Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MONIA




Dołączył: 07 Wrz 2009
Posty: 21
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 11:03, 22 Wrz 2009    Temat postu:

jakie sa te podstawowe różnice między adm. publiczna a adm. prywatna?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Sunset




Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 95
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 11:06, 22 Wrz 2009    Temat postu:

Ma ktoś moze do sprzednia książke z PA?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MONIA




Dołączył: 07 Wrz 2009
Posty: 21
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 11:25, 22 Wrz 2009    Temat postu:

ja mam do sprzedania ksiażke z PA Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.administracja5.fora.pl Strona Główna -> Administracja - Wykłady Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11  Następny
Strona 9 z 11

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin